تحلیل و بررسی دیدگاه شیخالرئیس دربارۀ سعادت
نویسنده
چکیده مقاله:
ازنظر ابنسینا سعادت برترین چیزی است که موجود زنده درپی آن تلاش میکند. او باتوجهبه مبانی هستیشناختی و انسانشناختی خود، جوهر اصلی انسان را عقل میداند که با اتصال به عقل فعال و رسیدن به مرتبۀ عقل مستفاد، به کمال نهایی و سعادت حقیقی خود میرسد و از والاترین، بادوامترین و بیشترین لذت بهرهمند میشود. در این مقاله، پس از تبیین و تحلیل دیدگاه ابنسینا دربارۀ سعادت، آن را بررسی و نقد میکنیم. غفلت از برخی ساحتهای وجودی انسان و مؤلفههای سعادت، ناسازگاری با مبانی فلسفی، غفلت از نقش ایمان و عمل صالح در سعادت انسان و تفکیک نکردن سعادت فرد و سعادت نوع، از کاستیهای دیدگاه ابنسیناست.
منابع مشابه
تحلیل و بررسی دیدگاه شیخ الرئیس دربارۀ سعادت
ازنظر ابن سینا سعادت برترین چیزی است که موجود زنده درپی آن تلاش می کند. او باتوجه به مبانی هستی شناختی و انسان شناختی خود، جوهر اصلی انسان را عقل می داند که با اتصال به عقل فعال و رسیدن به مرتبۀ عقل مستفاد، به کمال نهایی و سعادت حقیقی خود می رسد و از والاترین، بادوام ترین و بیشترین لذت بهره مند می شود. در این مقاله، پس از تبیین و تحلیل دیدگاه ابن سینا دربارۀ سعادت، آن را بررسی و نقد می کنیم. غف...
متن کاملخلق عقلی و سعادت جاوید؛ دیدگاه ابن سینا دربارۀ نقش خرد در مقام عمل بر سعادت اخروی
حکیمان مسلمان عقل یا نفس ناطقه را تشکیلدهنده حقیقت و گوهر انسان میدانند.آنچه انسان را از دیگر موجودات طبیعی ممتاز میکند همین گوهر است. گوهر عقل دو توانایی عمده دارد: توانایی دانستن و توانایی عملکردن. در این مقاله به نقش عقل در سعادت و مراتب سعادت در آخرت براساس مراتب قوۀ عاقلۀ نفس از دیدگاه ابنسینا میپردازیم. به نظر ابنسینا، سعادت و شقاوت انسانها در جهان پس از مرگ وابسته به وضعیت نفس نا...
متن کاملتحلیل دیدگاه ناصرخسرو درباره چیستی سعادت انسان
ناصرخسرو مفهوم سعادت را ذیل تعابیر و مفاهیم متعدد دینی و فلسفی طرح و پیگیری میکند؛ مفاهیمی همچون ثواب و عقاب، بهشت و جهنم، تشبه به صانع، فرشته شدن و رسیدن به لذات عقلانی. اما مفهومی که وی بیشتر بر آن تأکید و تصریح دارد و مفاهیم دیگر را به آن تأویل میکند و میتوان آن را وجه جمع تمام تعابیر ناظر به سعادت دانست، مفهوم عل...
متن کاملتحلیل معنای سعادت از دیدگاه فارابی
مسأله سعادت از مسائل بنیادی اخلاق و فلسفه اخلاق از دیر زمان تاکنون است و مورد توجه اندیشمندان و مکاتب مختلف اخلاقی بوده است. فارابی آن را به دو قسم حقیقی و غیر حقیقی تقسیم میکند و در نگرش او سعادت حقیقی امری بسیط نیست، بلکه مفهوم مرکب است و غایة الغایات، خیر لذاته، خیر مطلق، خیر غایت تام است و لذت آن از نوع لذت معقول و دراز مدت است. اراده به معنای اختیار، قوه ناطقه نظری و فطرت مشترک شرط لازم س...
متن کاملخلق عقلی و سعادت جاوید؛ دیدگاه ابن سینا دربارۀ نقش خرد در مقام عمل بر سعادت اخروی
حکیمان مسلمان عقل یا نفس ناطقه را تشکیل دهنده حقیقت و گوهر انسان می دانند.آنچه انسان را از دیگر موجودات طبیعی ممتاز می کند همین گوهر است. گوهر عقل دو توانایی عمده دارد: توانایی دانستن و توانایی عمل کردن. در این مقاله به نقش عقل در سعادت و مراتب سعادت در آخرت براساس مراتب قوۀ عاقلۀ نفس از دیدگاه ابن سینا می پردازیم. به نظر ابن سینا، سعادت و شقاوت انسان ها در جهان پس از مرگ وابسته به وضعیت نفس نا...
متن کاملبررسی و نقد دیدگاه پلنتینگا دربارۀ داروینیسم
چکیده پلنتینگا در تبیین تعارض تکامل و آموزۀ خلقت، به تجزیه و تحلیل «نظریۀ تکامل» میپردازد. او نظریۀ تکامل را، که به «واقعۀ عظیم تکاملی» تعبیر میکند، متشکل از چندین نظریه میداند و در قبال بخشی از نظریۀ عظیم تکاملی که «نظریۀ تبار مشترک» است، موضع میگیرد؛ همچنین، برداشتهای الحادی را از نظریۀ تکامل ناشی از برداشت نامتناسب «طبیعتگرایانه» از نظریۀ تکامل میداند که در قبال آن، بر این نظر است که ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 2
صفحات 79- 97
تاریخ انتشار 2016-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023